Zvažujete, zda začít podnikat jako OSVČ nebo založit s.r.o.? Tento článek vám pomůže pochopit hlavní rozdíly mezi těmito dvěma formami podnikání a ukáže vám výhody a nevýhody každé z nich. Ať už plánujete nízký obrat nebo vysoké zisky, výběr správné formy podnikání může mít zásadní vliv na vaše finanční a právní zabezpečení.

Jaký je hlavní rozdíl mezi OSVČ a s.r.o.?
Nejvýraznějším rozdílem mezi OSVČ (živnostníkem) a majitelem s. r. o. je způsob ručení. OSVČ za své obchodní závazky ručí celým svým osobním majetkem. Velice snadno se tak může dostat do finančních problémů. Toto riziko může ošetřit pojištěním profesní odpovědnosti.
Majitel, resp. společník s. r. o. ručí za závazky firmy jen do výše nesplaceného základního kapitálu. V případě, že kapitál je plně splacený na začátku podnikání, za dluhy společnosti vlastník neručí. Osobní majetek je tak v bezpečí.
Jinak oba typy podnikání mají své výhody a nevýhody. OSVČ je jednodušší na založení a vedení, má nižší náklady a menší administrativní zátěž. Na druhou stranu je tu už zmínění riziko osobní odpovědnosti za dluhy firmy vyšší a příjmy jsou zdaňovány vyšší sazbou. S.r.o. nabízí určitě vyšší právní ochranu majitelů a nižší daň z příjmů, ale má vyšší náklady a administrativní zátěž.
Jak si založím živnost a jak s. r. o.?
Začít podnikat jako OSVČ je hodně jednoduché. Stačí vyplnit tzv. jednotný registrační formulář a navštívit živnostenský úřad, zvolit si požadovanou živnost, resp. obor podnikání. Poplatek za založení je 1000 Kč.
Založení s. r. o. je náročnější časově i finančně. Zakládá se formou notářského zápisu. Je nutné sepsat společenskou smlouvu, složit alespoň část základního kapitálu a nechat následně společnost zapsat do obchodního rejstříku.
Je lepší začít podnikat jako OSVČ nebo rovnou založit s. r. o.?
To je velmi individuální. Na založení živnosti bude začínající podnikatel potřebovat méně financí. Měl by se zamyslet, co bude předmětem jeho podnikání, s jakými bude spolupracovat partnery atp. Někteří obchodní partneři raději spolupracují s obchodní korporací než se živnostníky. Zároveň by se měl zamyslet, kolik bude mít zaměstnanců, jaký očekává obrat, jestli se chce ve svém s. r. o. nechat zaměstnat, zda chce být jednatelem, jakým způsobem se dostane k ziskům z podnikání. Je dost možné, že zjistí, že založení s. r. o. hned na začátku podnikání pro něho bude méně komplikované než za dva nebo tři roky přecházet na společnost s ručením omezeným z režimu podnikání jako OSVČ.
Pokud již na začátku ví, že časem bude jeho podnikání výrazně růst, tak pro něj bude výhodnější založit s. r. o. Živnost se je vhodnější například pro freelancery, kteří nemají zaměstnance, nemají vysoké náklady ani vysoké obraty a jsou tak schopni využít paušální balíčky a usnadnit si administrativu spojenou například s vedením účetnictví.
Jaké výhody nebo nevýhody s sebou přináší podnikání na OSVČ a jaké formou s. r. o.?
Když bych měla shrnout výhody OSVČ, tak podle mého názoru jsou ideální pro začínající podnikatele s ohledem na to, že založení živnosti je rychlejší a následná administrativa je jednodušší. Určitou výhodou je i to, že si podnikatel sám řídí finance a také to, že jeho přístup k zákazníkovi je osobní, což je u některých služeb žádané. Také lze poměrně jednoduše živnost přerušit nebo ukončit. Pokud jde o nevýhody, tou hlavní je ručení celým majetkem a to, že příjmy podléhají sociálnímu a zdravotnímu pojištění.
V případě s. r. o. je velkou výhodou to, že je zde omezené ručení jen do výše splaceného základního kapitálu a s. r. o. bezesporu působí důvěryhodněji na obchodní partnery. Dále je výhodou relativní jednoduchost převodu vlastnických práv a to, že více osob může podnikat pod jedním jménem. K nevýhodám zajisté patří větší administrativní zatížení, nutné náklady na vedení podvojného účetnictví, ale také omezený přístup k financím nebo náročnější ukončení činnosti.
Jaký je rozdíl mezi OSVČ a s. r. o. v daních a administrativě?
OSVČ to má ve srovnání s s. r. o. jednodušší. Nabízí se jí možnosti, jak administrativu výrazně snížit a tím snížit i daňové zatížení. Má možnost využit paušální režim a také výhodné paušální výdaje. Nemusí také na rozdíl od s. r. o. vést podvojené účetnictví. Zdanění příjmů je u OSVČ ve výši 15 %, ale do hry při vyšších příjmech může vstoupit i progresivní daň 23 %. Z příjmů OSVČ odvádí také sociální a zdravotní pojištění, což při vysokých příjmech může znamenat poměrně vysokou zátěž pro podnikatele. S. r. o. svoje zisky zdaňuje sazbou 21 %, při výplatě podílu na zisku společníkům se pak aplikuje ještě navíc 15% srážková daň. Při vyšších příjmech se v s. r. o. lépe optimalizuje zisk, a to hlavně pokud dochází k reinvestici zisku zpět do rozvoje firmy.
Kdy je výhodnější založit s. r. o. a kdy raději zůstat OSVČ?
To bude asi hodně individuální rozhodování, na které bude mít vliv řada faktorů. S. r. o. je lepší zvolit, pokud podnikatel uvažuje o oboru, kde je vyšší míra rizika, když očekává nadprůměrné zisky, má v plánu společnost v budoucnu prodat nebo nechce ručit svým osobním majetkem. OSVČ by měl zvolit podnikatel, který plánuje poskytovat konzultace a poradenství nebo služby jako např. kadeřnické služby nebo masáže a tyto služby jsou postaveny na jeho jméně a osobě. Zajímavé je pak, když podnikatel provozuje e-shop. Tam je na zvážení, v jakém rozsahu ho bude provozovat a zda pro něj nebude lepší založit s. r. o. např. z hlediska pojištění odpovědnosti firmy.
Jak přejít z OSVČ na s. r. o.? Jak náročná je tato změna časově a finančně?
Je potřeba říct, že přechod z OSVČ na s. r. o. není rychlý a bez komplikací. Nabízí se více variant. Jednou z nich je ukončení živnosti a souběžné založení nového s. r. o., ale vzniká tu pak problém s kontinuitou podnikání. Pokud budu chtít právní kontinuitu převést, tj. převést například zaměstnanecké smlouvy, nájemní smlouvy nebo smlouvy s obchodními partnery, tak v tomto případě buď můžu vložit svoji stávající živnost jako obchodní závod do nově vzniklého s. r. o., případně mohu svou živnost jako obchodní závod společnosti s ručením omezeným prodat. Když obchodní závod do s. r. o. vkládám, potřebuji ho mít oceněný znaleckým posudkem. Pokud obchodní závod prodávám, potřebuji sepsat obchodní smlouvu o prodeji. V obou případech se jedná o procesy, kdy je dobré zapojit do hry účetní, daňové poradce a právníky a samozřejmě to znamená zvýšení nákladů.
O bezplatném převedení nemůže být řeč. Minimálně si musí podnikatel zaplatit znalecký posudek, který už jsem zmiňovala, nebo si obchodní závod koupit, a to za cenu obvyklou.
Teoreticky to může zvládnout i podnikatel sám, ale musí být dostatečné odhodlaný, musí být ochotný riskovat a být schopný si na internetu dohledat informace nebo vzory smluv. Ale spíš bych doporučila obrátit se na odborníky. Může to ušetřit spoustu starostí a v konečném důsledku i peněz.
Na otázku, jak dlouho to trvá, není jednoznačná odpověď. Dá se to zvládnout za týden, ale může se to protáhnout i na pár měsíců. Záleží na velikosti obchodního závodu.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
2. 2025
Commentaires