Věděli jste, že existují možnosti, jak zaměstnancům dopřát vyšší mzdu, a ještě přitom ušetřit náklady? Využíváte všech legálních příležitostí, nebo existují novinky, o kterých jste dosud neměli tušení? Dnešní rozhovor se mzdovým expertem Filipem Krejčím přináší všechny důležité informace, které vám pomohou správně plánovat mzdovou strategii v roce 2025.
Co si mám představit pod pojmem mzdová optimalizace? Týká se tato možnost všech zaměstnanců a zaměstnavatelů, anebo se vyplatí nad ní přemýšlet až od určité výše/počtu zaměstnanců?
Jde o použití všech legálních nástrojů k tomu, aby byl zaměstnanec spokojený s výší mzdy a zaměstnavatel ušetřil osobní náklady na zaměstnance. Těmi nástroji jsou:
a) Užívání dohod mimo pracovní poměr tam, kde to povoluje zákon.
b) Používání zaměstnaneckých benefitů v souladu se zákonem.
c) Vhodné personální a mzdové řízení, jako je plánování pracovní doby či čerpání dovolených.
Všechny tyto způsoby optimalizace mohu používat jak malí, tak velcí zaměstnavatelé.
Mění se pro rok 2025 rozhodné částky pro odvod zdravotního a sociálního pojištění u dohod? Napadají Tě ještě nějaké další podstatné změny týkající se dohod, které by měli zaměstnavatelé registrovat?
U dohod o provedení práce se zvyšuje rozhodná částka pro odvod sociálního a zdravotního pojištění na 11 500 Kč v hrubém za měsíc a u dohod o pracovní činnosti dochází ke zvýšení na 4 500 Kč v hrubém.
Lze nějakým způsobem legálně rozložit základní mzdu zaměstnance tak, aby si zaměstnavatel optimalizoval odvody pojistného za zaměstnance?
Vhodné jsou zaměstnanecké benefity. Pokud se správně nastaví, zaměstnavatel si o tyto náklady může snížit svůj daňový základ a zároveň ušetřit na odvodech sociálního a zdravotního pojištění. Zaměstnanec pak tyto benefity nemusí zdaňovat, z hlediska zákona o dani z příjmů jde o osvobozený příjem.
Platí stále, že jeden zaměstnanec může mít u jednoho zaměstnavatele kombinaci pracovního poměru a dohod mimo pracovní poměr? Pokud ano, tak za jakých podmínek?
Stále platí, že zaměstnanec může mít u zaměstnavatele kombinaci pracovního poměru a dohod mimo pracovní poměr. Podmínkou je, že jde o činnosti, který se vzájemně nepřekrývají. To znamená například, že na pracovní poměr pracuje jako účetní a na dohodu o provedení práce vykonává úklidové práce.
Kdybys měl vyjmenovat alespoň 5 dalších možností optimalizace mzdových nákladů (mimo zaměstnaneckých benefitů a využívání dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti), které by to byly a proč?
Pro mzdovou optimalizaci mohou být zajímavé tyto možnosti:
a) Využívání slev na sociálním pojištění. Od roku 2023 běží sleva u zkrácených úvazků pro pracující důchodce, osoby se zdravotním postižením či osoby, které mají dítě do deseti let. Nově pak běží další sleva pro pracující důchodce a týká se rovněž sociálního pojištění.
b) Zaměstnáváním zdravotně znevýhodněných osob a invalidních důchodců lze získat slevy na dani při zpracování přiznání k dani z příjmů a zároveň splnit zákonnou povinnost povinného podílu osob se zdravotním postižením.
c) Možnost získání dotací od úřadu práce. Např. na chráněná pracovní místa či společensky účelná pracovní místa.
d) Správné plánování práce a dob čerpání dovolené zaměstnanců u pracovních poměrů, aby nedocházelo ke kumulaci zůstatků dovolených.
e) Nastavení čerpání dovolených po dohodě se zaměstnanci pracujících na základě dohod mimo pracovní poměr tak, aby dovolené nebyly čerpány v měsících, ve kterých by došlo k dosažení rozhodné částky pro odvod sociálního a zdravotního pojištění. Tím by se samozřejmě navýšily osobní náklady zaměstnavatele.
V průběhu roku 2025 vstoupí v platnost změny v pracovně právní oblasti, i co se týká zkušebních a výpovědních lhůt. Co přesně nás čeká a kdy ke změnám dojde?
Další zásadní změny by měly nastat od 1. 4. 2025 (předpokládaná účinnost). Jde například o prodloužení zkušební doby, změnu ve výpočtu délky výpovědní doby a umožnění práce pro mladistvé zaměstnance, kterým ještě nebylo patnáct let a nemají dokončenou povinnou školní docházku.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
2. 2025
Comments