Jaké výzvy čekají české start-upy při vstupu na trh? V rozhovoru s moderátorkou Šárkou Pelikánovou se mentor Michal Slavev zamýšlí nad hlavními překážkami, které brzdí rozvoj mladých firem v ČR. Jak důležité je správné nastavení produktu, obchodní dovednosti zakladatelů i přístup ke vzdělání a investicím? Přečtěte si, jaké konkrétní rady má známý mentor pro zakladatele start-upů, kteří chtějí uspět nejen na domácím trhu.
Co považujete za největší výzvy, kterým čelí start-upy v České republice při vstupu na trh?
Nejčastěji se setkávám se třemi problémy:
1. Produkt neřeší reálný a dostatečně velký problém. Velmi často se to děje u technologických zakladatelů. Přijdou se "skvělým" řešením a teprve poté hledají problém, který by s ním mohli řešit. Od začátku musí být zakladatel zapálený do problému a ochotný hledat či měnit jeho řešení.
2. Máme štěstí, že máme v Česku spoustu technologického talentu. Na druhou stranu neumíme prodávat. Bohužel. Dá se to řešit co-founderem, často to ale dopadá špatně. Když sám zakladatel neumí prodávat, jak má poznat, že někdo jiný ano? Tento problém se často pojí i s tím, že se produkty staví, aniž by zakladatel mluvil se zákazníky. Zákazníkům je potřeba prodat myšlenku dřív, než je produkt hotový. Jen tak získám reálný pohled trhu a ten správný feedback.
3. Aktuální situace na trhu vede k vyšší obezřetnosti investorů, což je skvělé. Někteří zakladatelé si totiž pletli stavění firmy se soutěží v získávání peněz.
Jaký vliv mají moderní technologie, jako je umělá inteligence nebo blockchain, na vývoj startupového prostředí v ČR?
Blockchain jde téměř úplně mimo mě. AI je však moje téma už pěknou řádku let. Často je obava, že nás AI nahradí. Startupy se tak musí vypořádávat s AI hned na třech úrovních: využití v produktu, využití pro zvýšení efektivity firmy a v neposlední řadě vnímání AI u zákazníků s různou mírou pochopení problematiky. V praxi to vypadá tak, že když AI nezmíníte, každý se vás zeptá, zda AI používáte. Když ho naopak zmíníte, někteří klienti už mají lehkou alergii.
Věřím, že lidé, kteří pracují s AI, nahradí lidi, kteří s AI nepracují. To je také spojeno s druhým trendem, a tím je, že budou vznikat firmy s vysokou tržní hodnotou a malým množstvím zaměstnanců, kteří budou díky AI mnohonásobně efektivnější.
Jakou roli podle vás hraje mentoring pro úspěch startupů a co jsou podle vás klíčové faktory úspěšného mentorování?
Mentoring je zkratka k získání zkušeností a kontaktů. Rozhodně to není outsourcing rozhodování nebo univerzální recept na moudrost. Pro zakladatele je to jen další vstup pro vyhodnocení situace. Snažím se ukázat zakladatelům nové úhly pohledu a kontext, který jim může chybět. Bavíme se o reálných příkladech situací, které se staly a jaké měly následky. Zároveň často pomáhá, že se za začínajícího zakladatele zaručím a vezmu ho na schůzku s klientem. Mně osobně vždy pomáhalo mít více mentorů z různých odvětví.
Klíčovými faktory jsou především relevance zkušeností mentora vzhledem k potřebám startupu a vzájemné osobní a hodnotové porozumění.
Jak startupy v ČR vnímají současnou daňovou politiku a jaké změny by podle vás mohly zjednodušit jejich rozvoj?
Z mého pohledu je tu jedno hlavní téma, které je potřeba řešit, a kde nám ujíždí vlak – ESOP, tedy zaměstnanecké akcie. Správné nastavení ESOPu zvyšuje šance na úspěch startupu, pomáhá přilákat talent a podporuje další podnikatelskou aktivitu zaměstnanců, kteří podíly prodali. Rád bych vyzdvihl aktivitu esopasap.cz a Czech Founders, díky kterým vidíme světlo na konci tunelu.
Jste expertem na B2B sales. Které klíčové parametry by měl mít na paměti nejen startupista, ale každý podnikatel, pokud své služby či produkty nabízí právě jiným firmám?
Parametrů je hodně a možná vás překvapí, že základ je stejný u tradičního businessu i u startupu. Zkusím vypíchnout tři klíčové.
1. Provázanost produktu/služby na generování hodnoty pro zákazníka, ideálně měřitelně.
2. Detailní znalost problémů a situace zákazníka. A to nejen z pohledu rozhodovacího procesu, ale také oboru zákazníka, dění kolem jeho firmy a KPIs lidí, se kterými při prodeji přijdu do kontaktu. Dnešní technologie umožňují udělat velmi podrobnou přípravu za pár minut.
3. Dodat něco navíc. Pro mě není cílem 100% splnění požadavků. Vždy jsem chtěl, aby moje týmy znaly očekávání zákazníka a překonaly je. To by měl být standard, který pomáhá budovat vztahy a rozvíjet business.
Jaký je váš názor na podporu, kterou startupy získávají od českého státu a investorů, a kde vidíte prostor pro zlepšení?
ESOP jsem zmínil. Sekundárně by to spíše mělo být o vytváření prostředí, které podporuje podnikání a inovace. Existuje možnost čerpání dotací a grantů, což je často byrokraticky dost náročné a zatěžující. Zároveň si myslím, že spousta podnikatelů o svých možnostech ani neví, nebo ke státní podpoře mají tak negativní vztah, že ji raději nevyužijí.
A můj pohled na investory? Najde se tu spousta skvělých business angelů i kvalitních VC, ale má to i svou stinnou stránku. Osobně mám pocit, že tu chybí přístup k zahraničnímu nebo globálnímu kapitálu hned od začátku.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
30. 10. 2024
Comments