Blíží se konec roku a s ním i příležitost optimalizovat své daně. Nečekejte na poslední chvíli – správné plánování vám může ušetřit nejen peníze, ale i stres. Jak efektivně snížit daňovou zátěž, na co nezapomenout při přípravě daňového přiznání a jak se vyhnout nejčastějším chybám?
Blíží se konec roku, výsledky hospodaření se nám pomalu rýsují, ale daňová přiznání jsou ještě daleko. Co mohou nyní podnikatelé udělat, aby byly jejich výsledky daňově co nejpříznivější?
Ano, konec roku je pomalu, ale jistě za dveřmi. V účetnictví už vidíme čísla za ¾ roku, a to nám může hodně napovědět, jak bude vypadat daňové přiznání.
Ale pořád je tu ještě prostor oslovit daňového poradce a dohodnout se na daňové kontrole, která může poukázat na nedostatky a zároveň najít cestu, jak je napravit a také jak se jim vyhnout v budoucnosti.
Jak taková daňová kontrola před koncem roku probíhá?
Když to vezmu velmi obecně, tak se většinou na začátku prověří plnění povinností vůči finančním úřadům za minulá období. Následně se zkontrolují účetní doklady, způsob jejich zaúčtování a jejich daňové dopady. Dále se pak posoudí např. registr majetku a použité metody odepisování, zaměstnanecké výhody, různé použité finanční nástroje atp. V neposlední řadě se také prověřují transakce se spojenými osobami. Na základě toho se pak posoudí daňové zatížení a případně se navrhnou možnosti daňové optimalizace.
Jaké možnosti daňové optimalizace připadají tedy před koncem účetního období v úvahu?
Nabízí se jich několik. Určitě zmíním možnost nastavení účetních i daňových odpisů hmotného, ale i nehmotného majetku, případně i přerušení daňových odpisů. Dále se dá pracovat s daňovou ztrátou.
Za zvážení stojí zpětné uplatnění ztráty nebo vzdání se práva na uplatnění daňové ztráty. Při používání auta v podnikání může být výhodné použít paušál na dopravu. Dost často se zapomíná na tvorbu opravných položek k pohledávkám a i tady pak vzniká určitý prostor pro optimalizaci. Dále je možné tvořit rezervy na opravu majetku, i když jejich využití není tolik populární, protože je nutné uložit částku rezervy na speciálním účtu.
Pak nesmíme zapomenout na dary. Za rok 2024, následně i 2025 a 2026 bude možné odečíst až 30 %. Očekává se novela, která to potvrdí. U fyzických osob mě pak ještě napadá možnost zvážit spolupráci s manželem/ manželkou a přerozdělit tak část zisku.
Co budeme muset nově zohlednit v přiznání k dani z příjmů právnických nebo fyzických osob za rok 2024?
Rok 2024 přinesl řadu změn zejména v souvislosti s tzv. konsolidačním balíčkem. Například u fyzických osob bylo zrušeno školkovné, změnily se podmínky pro uplatnění slevy na manželku, byla zrušena sleva na studenta nebo byl zrušen odpočet za příspěvek odborům. Změnil se způsob uplatnění nezdanitelné částky u produktů na stáří. Snížila se hranice pro uplatnění 23% sazby daně z 48násobku na 36násobek průměrné mzdy. Došlo tak k některým změnám u osvobozených příjmů a zároveň k úpravě §10, který se týká ostatních příjmů. U právnických osob je velkou změnou nová sazba daně, která z 19% vzrostla na 21 %. Hojně využívané mimořádné odpisy půjde využít už jen u bezemisních vozidel. Do zákona se také dostala regulace odpisování vozidel kategorie M1 s limitem pro vstupní cenu 2 miliony Kč.
Čekají nás v příštím roce nějaké změny další v oblasti daní? Nebo jaké jsou aktuální novinky v daních?
Od 1. 1. 2025 by měl začít platit nový zákon o DPH, který přinese spoustu novinek. Mimo jiné i nová pravidla registrace a počítání obratu. V zákoně se nově objeví tzv. režim pro malé podniky. Některá nová ustanovení budou mít dopad do oblasti nemovitostí jako např. zpřesnění pravidel pro podstatnou změnu stavby, úprava definice stavebního pozemku nebo změna osvobození u dokončené stavby. U daně z příjmů fyzických osob bude od 1. 1. 2025 platit nově limit 40 mil. Kč pro osvobození prodeje cenných papírů a obchodních podílů. Od 1. 1. 2025 měl také začít platit nový zákon o účetnictví, ale vzhledem k množství připomínek k doprovodnému zákonu se jeho platnost zatím posouvá až na rok 2026.
Dozvěděli jste se něco nového?
Vzdělávejte se s námi dál: poslouchejte naše podcasty, přihlaste se k odběru našich novinek a podívejte se, jaké služby nabízíme v rámci daňového poradenství.
Kdo je Kateřina Potměšilová?
Kateřina je vedoucí daňového týmu CEG. Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze a už při studiu se od roku 1999 začala profesně věnovat účetnictví a částečně také daním. Prošla spoustou pozic v interních účtárnách i daňových odděleních malých firem i velkých korporací. Od roku 2017 pracovala výhradně pro společnosti zabývající se poskytováním klientského účetnictví a daňového poradentství. Od roku 2021 je členkou Komory daňových poradců.
O autorce:
Ing. Šárka Pelikánová
Jednatelka a daňová specialistka Connect Economic Group s.r.o.
Šárka podporuje zvýšení finanční gramotnosti podnikatelů v ČR publikováním odborných článků v médiích. Vede oblíbené semináře Základy účetnictví a daní pro podnikatele. Ve 22 letech založila CEG a od té doby se věnuje jeho rozvoji. Má za sebou pracovní zkušenosti z Japonska, kde působila jako analytik v investičním fondu, a zároveň tam studovala v rámci MBA programu.
Vést účetnictví je pro firmy a řadu podnikatelů zákonná povinnost. Pro náš tým odborníků je to ovšem každodenní práce a zároveň koníček. Jsme připraveni pomoci i Vám, ať už jste OSVČ, nebo máte svou společnost a zaměstnance. Podívejte se na další informace a služby, které v rámci vedení účetnictví svým klientům poskytujeme.
13. 10. 2024
Commenti